Com a directores o protagonistes són les reines de la Cartellera.
Aquest mes de desembre podem retornar a gaudir de les pel·lícules dintre de les sales de cinema. I cal tornar a omplir-les perquè es puguin mantenir obertes després de tants tancaments però sobretot, perquè ens presenten estrenes molt i molt recomanables.
Isabel Coixet és la primera directora a destacar. Amb “Nieva a Benidorn”, que després de moltes demores, estrena el divendres 11 en gran part de les sales del país, s’espera que sigui el èxit de la temporada perquè la Coixet ha fet gairebé una obra d’art. Una historia que emociona, per la manera de contar-la amb sensibilitat i profunditat, bonísima realització i una interpretació de gran nivell. Sembla inversemblant que Benidorm es pugui convertir en l’escenari d’una historia d’un amor madur i creïble. I en això té molt a veure la parella que formen Timoty Spall i Sarita Chounhury amb els papers principals, però també tot equip actoral que envolten a aquesta “parella” impossible que formen, un anglès jubilat recent, tímid i taciturn, i una dona explosiva que al mateix temps es romàntica, i dura en la seva feina com directora un club d’oci nocturn… Són dos persones que vivien una mica aïllats del seu entorn, i ens reconeixem quan s’uneixen en la recerca del desaparegut germà -estafador i corrupte- del jubilat. Tot pot passar en un Benidorm que a la vegada és paradís de les persones jubilades, i també lloc per la poesia i els somnis, quan ens retorna a un passat diferent. I entre altres preguntes que fa que el ‘sorprès protagonista també tracta d’esbrinar si serà cert o no que la gran poeta Silvia Plat “va ser feliç -molt abans de suïcidar-se-en aquesta macro-ciutat on tothom sembla assaborir la felicitat” [mireu el tràiler]
“La vampira de Barcelona” també era una estrena molt esperada. Lluis Danès ens explica la història de la “perversa” Enriqueta Martí, des d’un punt de vista femení, de com es podia sentir una dona marginada i tractada injustament. Gràcies, a la sensibilitat amb que reviu el personatge Nora Navás, la pel·lícula emociona fins el final. A més incorpora a l’imaginari popular una imatge diferent, calidoscòpica i propera d’una dona a la que la llegenda consideraria un monstre.
El periodista Sebastià Comas s’endinsarà en la vida d’Enriqueta Martí, coneguda com ‘La Vampira del Raval’, i ens submergeix al laberint de carrers, bordells i secrets del barri del Raval, on sap que trobarà la veritat sobre les desaparicions i assassinats macabres de nens dels quals s’acusa la Vampira. Aviat descobrirà que allà s’amaga una elit disposada a ocultar els seus vicis a qualsevol preu [+Info].
També ha tingut una estrena sonada: “La mujer ilegal”, de Ramón Termens. Un film de denuncia social molt actual, que el dia de la seva presentació va omplir les quatre sales de Cinesa Diagonal, perquè amb la separació reglamentaria entre butaques, tothom volia gaudir de l’estrena i conèixer d’a prop els protagonistes, que tenien que pasar d’una sala a l’altra…
El drama social de Termens abasteix el tràfic de dones, les centres d’internament d’estrangers (CIES), el tracte als immigrants i “sense papers”, i la corrupció policial. Un film compromès que es va poder portar a terme per la implicació d’una productora i distribuïdora: Filmax, per la que va lluitar com productora executiva Xenia Puigrós.
Fernando Vila és un advocat d’immigració que accepta un cas aparentment senzill: evitar la deportació d’una jove kosovar, Zita Krasniqi. Tot canvia quan la noia apareix morta al CIE i les autoritats declaren que s’ha suïcidat. Però Fernando busca l’ajuda de l’amiga de la víctima, Juliet Okoro, una immigrant nigeriana atrapada en una xarxa de prostitució. Mentre prova d’esclarir els fets, troba la fèrria oposició del cap de policia Oriol Cadenas i aviat comença a destapar un cas de corrupció i abusos sexuals dins del sistema de deportacions de l’Estat espanyol.[ Mireu el Tràiler ]
Altres estrenes que cal tenir en compte són: Mexical Bretzel, que és la primer llargmetratge de Nuria Gimenez, amb una brillant combinació de ficció i realitat, que compta amb la recuperació d’imatges familiars rodades fa molt de temps, i que s’afegeixen a la trama com a una sort de documental real i antic.
A“Terre de telers”, es la producció catalana de la temporada. El director Joan Frank Charansonnet, ha comptat amb la guionista Alba López Manubens (veure foto) i espera obtenir el mateix èxit que amb “Patria” En aquest cas les protagonistes són les dones del tèxtil. I la pel·lícula es va rodar en una colònia tèxtil de Berga. Una història que recupera el paper de les dones i la seva lluita des dels els inicis del desenvolupant industrial a Catalunya.
A Julieta, una nena de sis anys, arriba juntament amb la seva família al lloc on treballarà amb un bagul com a únic equipatge. Els records d’una infància feliç, marcats per la industrialització, l’ànima d’una nena que es converteix en dona i la duresa de la guerra fins a la caiguda de la dictadura, l’acompanyen durant més de 60 anys mostrant tots els camins que el destí li ofereix [+info].
I es molt recomanable no deixar de veure una altra opera prima, “El cerro de los dioses, de Daniel M.Carneiro, que encara hi és a la cartellera. La interpretació com protagonista d’ Itziar Castro, una actriu que ha sabut llüir el seu físic sense complexes, i supera amb un notable el paper protagonsita, amb els seu talent, ja demostrat en seva llarga carrera com actriu, que es va iniciar com una de les promotores del grup de dones del projecte Vaca, a Catalunya.
Paula, directora de documentals, investiga a un ”influencer”, una actriu en hores baixes i un director de cinema d’autor que han estat convidats a un petit poble per oferir les seves ànimes a un antic Déu i així aconseguir fama i èxit en les seves carreres…
I entre les estrenes de caràcter internacional amb protagonisme femení, destaquem:
Begining, que segons l’escriptor I crític de Cinema, Josep Luis Muñoz és la millor estrena nadalenca . Tal com expressa en el seu Blog: “La soledad del Corredor de Fondo”: “Cal entrar sense perjudicis de cap mena, en la torbadora aposta de la directora georgiana Dea Kulumbegashvli (Tiblisi, 1986), que va ser la triomfadora absoluta de l’atípic festival de Sant Sebastià d’aquest any de la pandèmia amb els quatre principals premis que es va emportar. Beginning va ser l’aposta arriscada d’un jurat presidit per Lucca Guadagnino que va premiar una cinematografia perifèrica i un estil visual trencador enfront de no poques protestes d’algun crític que es va aixecar de la butaca sense acabar de veure el film”. I Muñoz subratlla que l’actriu protagonista està sublim.
Tambe en aquest s’ha pogut etrenas THE GLORIAS, la historia de Gloria Steinem, quien se convirtió en la principal portavoz del movimiento feminista en los años sesenta y setenta; amb un interessant grup d’actius que donen vida a aquesta dona, icona del femenisme en les seves diverses etapes de la seva vida. destaca Julianne Moore, molt be acompanyada d’Alicia Vikander, Bette Midler, Janelle Mónae i Lulu Wilson [mireu tràiler a Youtube].
I
I per acabar no obliden un film d’acció com Wonder Woman 1984, que pot interessar a tota la família, que vol continuar entretenir-se amb les aventures de
dones poderoses. Segons Aina Montoya a El Cinèfil : “en aquesta nova entrega, s’ha tornat a comptar amb Patty Jenkins per situar-se darrere de les càmeres. Pel que fa al repartiment, Gal Gadot repeteix en el paper de Wonder Woman. Però no estarà sola; els fans s’alegraran de veure de nou a Chris Pine, Connie Nielsen i Robin Wright en els papers que ja van interpretar a la primera pel·lícula. Per la seva banda, qui es posarà en el paper de Cheetah, la malvada, serà l’actriu Kristen Wiig…”.[+info]