Elles són protagonistes de les estrenes, i dels premis Gaudí i dels Goya.
Ja es coneixen les nominacions als Premis Goya 2026, que s’atorguen a Barcelona el 28 de febrer. La pel·lícula favorita és ‘Los domingos’, dirigida per Aldua Ruiz de Azúa, és de producció catalana, i ha obtingut tretze nominacions, que reconeixen el talent de les seves actrius i de la direcció. També cal tenir en compte els premis obtinguts per le dones als Prmis Europeus, otorgats
Sirat, d’Oliver Laxe, ha obtingut onze i Maspalomas, nou. Romería, de Carla Simón, ha quedat fora de la lluita com millor pel·lícula. Però Simón opta al premi a la millor direcció, un reconeixement que no ha guanyat mai. En clau catalana, destaquen també els nous talents del país. Tres dels cinc nominats a millor direcció novella són catalans: Gemma Blasco per La furia, Gerard Oms per Molt lluny, i Jaume Claret Muxart per Estrany riu.
La pel·lícula ‘Los domingos’, que narra com una adolescent comunica que es vol fer monja i provoca un terrabastall familiar, li ha valgut la nominació a millor actriu revelació a la jove protagonista, Blanca Soroa. De fet, el film acumula fins a 5 nominacions només en categories d’interpretació. Li segueix la també coproducció catalana ja multinominada ‘Sirat’. La història d’un home gai de 76 anys. Maspalomas que decideix amagar la seva orientació sexual quan ingressa en una residència per a gent gran, reconeix al director i intèrpret.

‘La cena’ n’ha obtingut 8 nominacions. Tot i ser una comèdia, és un tipus de film que no sol estar tan nominat. En aquest llargmetratge Franco decideix sopar a l’hotel Palace de Madrid al final de la Guerra Civil i l’equip de cuina encarregat de preparar el sopar està ple de republicans. Segueixen amb 7 nominacions la coproducció catalana ‘Sorda’, protagonitzada per la nominada Miriam Garlo, una actriu sorda i germana de la directora, també nominada, Eva Libertad.

Foto de Sirat , de Quin Vives (Vogue)
La pel·lícula que tanca la trilogia familiar de la directora Carla Simón ‘Romería’, té 6 nominacions. I la coproducció catalana ‘Ciudad sin sueño’, un drama social ambientat a l’assentament madrileny de la Cañada Real on els seus habitants viuen sense llum i en la pobresa, se n’emporta 5. Entre les nominades a millor actriu destaca Antonia Zegers (‘Los Tortuga’), Nora Navas (‘Mi amiga Eva’) i Llúcia García (‘Romería’). Les tres pel·lícules són coproduccions catalanes de 3Cat. Els germans Ángela Cervantes i Álvaro Cervantes estan tots dos nominats en categories d’interpretació, per ‘Sorda’ i per ‘La furia’ respectivament, un tàndem que repeteix en diverses nominacions a premis aquesta temporada.
El Goya d’Honor, com ja s’havia anunciat, serà per a Gonzalo Suárez, director, guionista, productor, escriptor, periodista esportiu i actor. A aquesta edició s’hi han presentat 218 pel·lícules espanyoles estrenades entre l’1 de gener i el 31 de desembre de 2025.
D’aquestes produccions, 122 són de ficció, 87 documentals i 9 d’animació, mentre que 67 són òperes primes.
La gran nit del cinema espanyol tindrà lloc el dissabte 28 de febrer, a l’Auditori del
Centre de Convencions Internacionals (Fórum de les Cultures).
Barcelona ciutat de cinema en febrer
Els Premis Gaudí són els més importants de la cinematografia catalana, i s’atorguen el mateix mes de febrer que els Goya, i en aquesta ocasió els dos esdeveniments tindran lloc a Barcelona, els Gaudí seran el pròxim 8 de febrer al Liceu
Algunes de les pel·lícules, nominades, com són Romería’, ‘Sirat’ i ‘Sorda’, són els films amb més nominacions als premis Gaudí 2026, així com
sobresurten produccions d’àmbit català en altres categories, i que també competeixin pels premis Goya. Per això es preveu que directors/es, actors, actrius i altres professionals obtinguin aquest mes premis cinematogràfics dobles. El que aniria molt bé perquè tornin a les nostres cartelleres films que les distribuïdores ja es van treure dels cinemes.
Romería, Sirat i Sorda han estat els films que acumulen més nominacions als Premis Gaudí 2026. La pel·lícula de Carla Simón opta a 13 estatuetes, mentre que la producció d’Óliver Laxe i Eva Libertad estan nominades a 12 i 10 categories, respectivament. Belén Funes (Los Tortuga) també està nominada.
El dijous 12 de febrer, va tenir lloc a la seu de la SGAE, organitzada per l’Acadèmia de Cinema Català, una xerrada amb directors i directores, com Carla Simón (Romería), Eva Libertad (Sorda); Gerard Oms (Molt lluny); Iván Morales López (Esmorza amb mi); Javier Ruiz Caldera (Wolfgang); Jaume Claret Muxart (Estrany riu) i Judith Colell (Frontera). El col·loqui va ser molt interessant, mostrant com es desenvolupa la creativitat cinematogràfica, les dificultats de posar en marxa un cinema independent, sense molts recursos, i sobretot en llengua catalana, així com les possibilitats que dona disposar d’un bon equip de treball. I com algú va comentar “El que aniria molt bé perquè tornin a les nostres cartelleres films que les distribuïdores ja es van treure dels cinemes”.

Entre les nominades com millors actrius estan: Ángela Cervantes, per Fúria; Maria Rodríguez Soto, per Frontera; Míriam Garlo, per Sorda i Nora Navas, per Mi amiga Eva.
I entre les actrius secundàries; Bruna Cusí, per Frontera, Carla Linares, per La fúria, Elena Irureta, per Sorda; Nausica Bonnín, per Estrany riu.
Estrenes de cinema a tenir en compte
Són pel·lícules molt recomanables que s’acaben d’estrenar o que segueixen en cartellera. Algunes són produccions del nostre país (que també disposen de nominacions al Goya i nominacions als Premis Europeus i Feroz 2026).
****Valor sentimental. Impressionant i original film, que emociona i fa reflexionar a fons sobre la vida, la mateixa història i la família. Producció Internacional de Noruega, Alemanya, Dinamarca, Regne Unit i Turquia. Dirigida per Joachin Trier. Drama i comèdia a la vegada, amb dues germanes, el seu pare, prestigiós director, i amb una jove actriu, per rodar la pel·lícula del drama familiar, entre altres destacats protagonistes.
****Hamnet. De Chloé Zhao Año 1596, Stratford-upon-Avon, Inglaterra. La vida de Agnes transcurre plácidamente junto a su marido y sus tres hijos. Ella cultiva plantas medicinales mientras William trabaja en Londres. El destino, sin embargo, les reservará un duro golpe cuando su hijo Hamnet, de once años, muera repentinamente tras contraer la peste. A raíz de esta tragedia, su padre creará uno de los grandes personajes de la literatura universal, de nombre casi idéntico al de su hijo: Hamlet.*** Abuela Tremenda. D’Ana Vázquez, amb Elena Irureta i Toni Acosta. Toñi no hi és una àvia qualsevol, és un torbellino (terrabastall?) que es fica contínuament en lios…
***Vida Privada, de Rebeca Zlotowski, amb Jodie Foster i Daniel Autueil . La reputada psiquiatra Lilian Steiner emprèn una investigació privada sobre la mort d’un dels seus pacients.
**** Flores para Antonio, d’Isaki Lacuesta i Elena Molina. Interessant documental, sobre el descobriment que fa del seu pare la seva filla uns 20 anys després de la seva mort. Molt bon retrat de la família Flores, i del seu entorn.
****Frontera, de Judith Colell. Pel·lícula sobre la memòria del franquisme, en un pas fronterer dels Pirineus. Interpretació molt remarcable de Maria Rodríguez Soto.
***La asistenta, de Paul Feig, amb Amanda Seyfried i Sydney Sweeney. Sobre una nova assistenta amb un passat complicat, en una casa de rics.
****La cena, divertida comèdia de Manuel Gomez Pereira. Dues setmanes després del dinal de la guerra civil, a Madrid, Franco vol oferir un sopar i una festa a l’hotel Ritz.
***Turno de guardia, de Petra Volpe. La infermera Floria exerceix la seva professió amb rigor, però la seva vida quotidiana va per altra banda.
***Hamnet. de Año 1596, Stratford-upon-Avon, Inglaterra. La vida de Agnes transcurre plácidamente junto a su marido y sus tres hijos. Ella cultiva plantas medicinales mientras William trabaja en Londres. El destino, sin embargo, les reservará un duro golpe cuando su hijo Hamnet, de once años, muera repentinamente tras contraer la peste. A raíz de esta tragedia, su padre creará uno de los grandes personajes de la literatura universal, de nombre casi idéntico al de su hijo: Hamlet.
El premis europeus també reconeix el talent del cinema
del nostre país
Tal com escriu al seu article sobre elPremis Europeus de Cinema, la nostra col.laboradora de Món Comunicació. Neus Flores, al reportatge de Washingtonmorning.com, que va publicar el 17 de gener despres d’estar present a l’entrega de Premis a Berlín. Flores en la seva llarga crònica explica sobre els premis obtinguts per Sirat, aixi com per les dones de diverses produccions del nostre país, i ens diu que:” cal destacar el lideratge creatiu de les dones darrere de la càmera. A més, en les categories d’artesania i so, Laia Ateca va guanyar el Premi Europeu de Disseny de Producció, mentre que Laia Casanovas va ser guardonada amb el Premi Europeu de Disseny de So, que va destacar la contribució decisiva de les dones espanyoles a la identitat artística de SIRAT”, o els premis que també van celebrar la creativitat femenina a tot Europa, com el donat a Sabrina Kremer, que va guanyar el Premi Europeu de Disseny de Vestits. i Greta Scarano, per la pel·lícul,a de la qual Germans (La Vita da Grandi) que va rebre el Premi Europeu de Joves Públics. Podeu consultar l’article en versió original en snglès o la versio , en català en PDF: 26PremisEuropeusNeus
+Info i fotos
-> Acadèmia de cine Nominades i nominats. [+info ]
->3cat.cat. Veure totes les pel·lícules nominades: [+info ]
->El nacional.cat: [+info a Nominacions ]
->BeTeve: [+info ]
->3cat.cat: Nominats als Premis Europeus
->Vogue : Opinió sobre Sirat, de Barbara Arena [+info]
*Fotos de Los Domingos publicada per David Herranz, a CineconÑ [+info ], de la xerrada sobre les pel·lícules nominades als Gaudí a la SGAE ( Barcelona): Julia López Tremols i per Neus Flores