Al certamen es van presentar interessants films de dones.
Malgrat que la pel·lïcula guanyadora va ser l’opera prima de Pilar Palomero, ‘Las niñas’, que va guanyar la Biznaga d’Or a la Millor Pel·lícula Espanyola, no es pot considerar una obra mestra. Després d’haver assistit a la seva estrena, cal remarcae que no ésun film de gran nivell. Tampoc la pel·lícula de Icíar Bollaín , ‘La boda de Rosa’, és una comedia que no és de lo millor que ha fet la cineasta, compromesa amb CIMA. Amb guió escrit al costat d’Alicia Luna, va obtenir la Biznaga de Plata Premi Especial del Jurat; però malgrat qeu cal destacar que les dones han triunfar al Festival de Màlaga hi ha més cineastes guardonades, que han presentat films de molta més qualitat.
Destaqeum per exemple, ‘Crònica d’una tempesta’, de Mariana Barassi i ‘Três Verôes’, de Sandra Kogut. Una participació del gairebé el 30% li ha semblat insuficient a CIM (Associació de dones Cineastes) que ha publicat en el seu Web, la participació “femenina” de totes les seccions del festival, tant la no oficial com els documentals. [+info]
A ‘La boda de Rosa‘, destaca excel·lent interpretació de Candela Peña, que fa creïble la història d’una dona que organitza el seu propi casament. La comèdia compta amb un cert rerefons dramàtic i existencial, però abordat amb molta lleugeresa i sensibilitat, que l’acosta emocionalment a tota mena de públic, ja que aborda temes com l’autoestima i la importància de ser fidel a un mateix, i és un veritable un al·legat a la igualtat de gènere. Iciar Bollaín ha sabut filar un entretingut “embolic” en què Peña complica de manera natural i divertida al ben conjunyit elenc format per Nathalie Gorg, Sergi López i Paula Usero. Cal destacar que tant la directora com la guionista pertanyen a l’associació de dones Cineastes CIMA [+Mireu el tràiler]
El divendres 21 d’agost al Cinema Albéniz es va presentar aquesta edició especial, que s’hauria de fer al mes de març. L’acte va estar presidit per l’alcalde de Màlaga, Francisco de la Torre, i conto amb la presència de Noelia Losada, regidora de Cultura i Esports de l’Ajuntament de Màlaga; Carmen Casero, i conto entre altres, amb la delegada a Màlaga de Foment i Cultura de la Junta d’Andalusia; Víctor González, diputat de Cultura de la Diputació de Màlaga; Teófilo Ruiz; Rosa Pérez, productora d’Atresmedia Cinema i Juan Antonio Vigar, director de Festival de Màlaga, així com de representants de diferents entitats col·laboradores del Festival. L’alcalde va agrair a tots els patrocinadors i col·laboradors el seu important compromís i suport a la cultura i al Festival. [+info al Festival]
“Las niñas’, de Pilar Palomero. va estar en la Berlinale amb gran èxit de crítica. És una història sobre l’educació femenina en l’arrencada de la dècada dels noranta , protagonitzada per Natalia de Molina (guanyadora de dos premis Goya) i la nena Andrea Fandos (premi Simón per la seva interpretació en ‘La combregadora’). [ mireu la foto de la presentació, a dalt. Veure tràiler]
“Crònica de una tempestad”, de la directora argentina, Mariana Barassi, és una història de “poder” dins dels mitjans. Antonio, el director d’un important periòdic, ha de triar al seu successor: Maca, una dona que aposta per la cooperació entre els membres de l’empresa i no per la verticalitat en el treball, competirà contra l’altre subdirector, Vargas, un periodista manipulador que les hi sap totes. La nit en la qual Antonio li compta a Maca el procés de selecció, tots dos es queden tancats en el periòdic per una forta tempesta i en el curs d’aquesta nit parlaran a fons, discutiran i revelaran qüestions transcendentals de la vida, el periodisme, l’amor, la mort i el sexe. [Mireu tràiler]
Tres Veroes ( tres estius) és una pel·lícula de la directora brasilera Sandra Kogut. Cada desembre, entre Nadal i Any Nou, Edgar i Marta organitzen una celebració familiar en la seva luxosa casa d’estiu al costat de la platja. En 2015 tot sembla estar bé malgrat algunes tibants trucades telefòniques i un convidat que porta un grilló electrònic. En 2016 la festa anual es cancel·la abruptament. Què passa amb la gent invisible que viu en l’òrbita dels rics quan aquestes vides s’esfondren? A través de la mirada d’un empleat i un ancià pare oblidat, veiem un retrat del Brasil contemporani just abans de la tragèdia de 2018. Els signes estaven tots allí, però no sabíem com llegir-los.
Documentals amb mirada femenina
Cal destacar en el jurat de la Secció Oficial es troben enguany l’escriptora i directora peruana establerta en España Claudia Llosa (presidenta) i la dissenyadora de vestuari Clara Bilbao.
Entre els documentals destaquem els documentals guanyadors de la secció “Afirmant els drets de les dones”; Bass Of Women, de Joana Fornós, que retrata a les dones en la cultura musical Sound System de Barcelona, i “Perquè són tan poques” de Carlota Coronado, sobre les dones ne la ciència.
En la secció “Dones en escena” cal tenir en compte a ‘Ara Malikian, una vida entre les cordes‘, de Nata Moreno, ‘Ca nostra’, de Laia Foguet , que tindrà el premi al millor treball de ficció, i ‘La perduda‘ de Sensi Nou , que es portar el premi “Màlaga Dones en Escena”. Aquests documentals recolliran els seus premis en streaming, el 28 d’agost.
També val la pena destacar l’estrena de la producció ”col·lectiva” realitzada a Barcelona, d’una banda de l’alumnat d’audiovisuals de la Pompeu Fabra: ‘Les dues nits d’ahir’ ; Amb Pau Cruanyes, i Gerard Vidal la direcció artística d’Elisabeth Gomà.
(*) Es pot consultar +info sobre el Festival a Àrea Visual.