El concert Morente&Roach d’inauguració va ser molt emocionant.
El Festival s’ha ofert en diferents escenaris, des del 24 al 29 d’octubre, i s’han tingut que cancelar les actuacions de clausura del 30 i 31.
Aquesta edició “recortada” es recordarà especialment per el concert d’ínauguració del dissabate 24 a l’Auditori de Barcelona, sobretot per l’apoteosi final de l’“Al·leluia” flamenca, que va inundar l’escenari de música i cante, en una emocionant fusió entre flamenc i jazz i va comptar am l’entusiasme del privilegiat públic que en aquesta època de pandèmia va poder assistir a l’espectacle.
Va ser una nit màgica, un espectacle únic, que tal com explico en la presentació d’aquest concert inaugural, Luis Cabrera, fundador del Taller de Músics, i organitzador va voler ser un homenatge a Enrique Morente i el llegendari bateria de jazz Max Roach, quan tots dos amb els seus músics, es van unir durant una setmana tocant demà, dia i nit en Cassalla de Sierra (Sevilla), per a generar una nova obra per encàrrec del llavors director de la Biennal de Flamenc, José Luis Ortiz Nuevo. La peça es va estrenar en la Biennal de 1992. “Ens reunim trenta persones en una casa rural de les Navezuelas, durant deu dies. Els assajos van ser meravellosos: Allí estava Morente i Roach liderant un projecte en el qual es van implicar en cos i ànima, en el qual hi havia artistes com Raimundo Amador, Juan i Pepe Habichuela, una joveníssima Estrella Morente, i molts més” – va recordar Cabrera, perquè el va ser un dels impulsors d’aquella moguda.
A diferència d’aquell projecte, en ‘Morente&Roach’ les dones han portat la veu cantant: Thais Hernández, Cristina López, Ana Brenes i Queralt Lahoz. A la bateria Kike Pérez, a la seva manera va recordar l’estil de Roach. Tots ells van estar abrigallats per un conjunt singular format per alumnes del Esmuc i de l’Escola Superior del Taller de Músics. No era fàcil “emular” al gran Enrique Morente, artista únic i inimitable, però elles al costat del músic i cantaor Pepe Motos, i a un grup de 10 músics van aconseguir fer un gran homenatge a aquestes dues figures del flamenc i del jazz ja desapareguts.
Cal reconèixer la direcció musical de David Leiva i la col·laboració de David Albert en una complexa i llarga producció per a aconseguir que el grup de Jazz, de flamenc del Taller de Músics i del ESMUC arribessin a una compenetració total en una fusió musical impressionant.
I Cal ressaltar la interpretació de les dones, joves solistes de diversos estils del flamenc que van donar el millor de si mateixes acompanyant als músics amb tota mena d’instruments, inclosos els tradicionals calaixos, marimbes i vibràfons. També cal destacar al ballador Nacho Blanco, i el seu finíssim talonejo. Per part seva, l’artista emergent Queralt Lahoz, com a convidada especial ens va obsequiar amb una preciosa cançó i acompanyo al grup en les tres ultimes interpretacions, i en la apoteòsic final amb el “Al·leluia” que va interepretar la cantaora Ana Brenes [consultar sobre el grup i la fitxa artística]
No ha resultat gens fàcil celebra aquesta vint-i-setena edició de Ciutat Flamenc, amb aquesta etapa de pandemia, en que la seguretat es és el primer a tenir en compte, però el Taller de Mùsics ha volgut mantenir el seu compromís amb la creació, la innovació i la història d’una cultura musical arrelada a Barcelona des de sempre. I en aquesta edició es comptarà amb primeres figures, com Chano Dominguez+Carles Benavent; Duquenque, la Fabi i el Chicuelo, Marc Suárez, Kakoyo Nakata i Sonia Sánchez, entre d’altres. [Consulteu la programacio completa]
Cal destacar que en aquesta edició les dones són les veritable protagonistes i majoria, perquè d’onze concerts programats, actuen en 7, i són protagonistes en algú altre. Aquestes són les artistes que ofereixen el seu espectacle:
Las Noray: dilluns 26 d’octubre, centre Cívic Besós. 22h.
Són un grup de 6 joves que uneixen tradició, modernitat, música i ball. Ofereixen un espectacle en clau femenina. La seva proposta musical passa tant pels diferents pals, com a buleries, tangos, rumbes i alegries, com per temes de flamenc més contemporani.[+info]
Mélodie Gimard, actua el dimarts 27 d’octubre a Sala Barts. 20h.
Jove pianista, compositora i arranjadora francesa establerta a Barcelona. Malgrat la seva joventut, compagina la seva carrera pianística amb la direcció musical d’espectacles en diversos festivals nacionals i internacionals. És també component i fundadora de Pescaitos Flamenc Quartet, Trio Zuloaga, i del nou projecte femení EVA. En el marc del festival Ciutat Flamenc presenta Numen (One World Rècords, 2020), el seu primer treball discogràfic.[+info]
Eli Ayala, va sorprende i entusiasmar al públic del’ Auditori de sant Martí, el dimecres 28, amb el perefeccionisme i passió del seu ball i amb una coreografia imaginativa i propera.
Ella ha exercit rols de solista i primera ballarina en diverses obres i muntatges de directors com Javier Latorre, Rubén Olmo, actual director del Ballet Nacional d’Espanya, Rafael Amargo i Antonio Canales. A més de formar part de diferents companyies a Barcelona i Madrid, també ha passat per diversos tablaos de totes dues ciutats. En l’actualitat participa en l’espectacle Gran Gal·la Flamenc al costat de Juan Gómez ‘Chicuelo’.[+info]
Kayoko Nakata: també va actuar el dimecres 28 d’octubre Auditori de sant Martí
És considerada com tota una institució al Japó i és la balladora nipona amb major projecció a Espanya. Nomenada ambaixadora cultural vitalícia de la província japonesa de Iwate, a causa de la seva visió universal de l’art i la cultura, a Espanya ha ballat en tablaos i teatres de tota la geografia i ha col·laborat amb grans artistes com Rafael Rodríguez, Antonio Rey, Rafael Amargo, Manuela Carrasco, María ‘La Conilla’, Antonio Canales, Antonio Malena i Peret. [+info]
LaboratoriA, actuen el dijous 28 a Can Felipa. 20h
És el projecte multidisciplinari d’Aina Núñez, Isabelle Laudenbach, Cristina López i Ana Brenes. Quatre dones que comparteixen el flamenc contemporani com a llenguatge comú i que, a part de dialogar amb ell, ho transcendeixen. La seva idea de laboratori consisteix a explorar les capacitats creatives del flamenc i treballar amb els seus límits. Incorporen nous elements artístics, com el text, la dramatúrgia i les tecnologies. El seu nou espectacle es titula. Y perdí mi centro (2020) [+info]
Tablao de Músics, és un dels concerts que en dues sessions s’havien programat al Taller de Musics, divendres 30 d’octubre, i que esperem a la propera edició comptar amb aquesta formació de joves de l’Escola Taller de Músics que treballen sota la direcció de David Leiva. Participaran per tercera vegada consecutiva en Ciutat Flamenc, on presentaran “1920 – 2020”, una proposta amb temàtica anacrònica que pretén donar-li protagonisme a la dècada que es va iniciar en 1920 però amb els recursos que avui, 100 anys després, la música i el desenvolupament del flamenc ofereixen . Tampoco va tenir lloc el concert previst el divendres al Palau de la Musica d eDuquenque la Fabi, i el Chicuelo. Sonia Sánchez;tampoc va poder actuar el dissabte 31 d’octubre a a Casa Seat
És una balladora que domina des del flamenc i la dansa japonesa bodi weather, i experimenta als laboratoris del so improvisat a través del cos. L’espai ballat i el cos en moviment amb el so són les dues coses que fonamenten el seu ball. Va començar les seves recerques l’any 2001, entre l’actitud del ritme flamenc i la velocitat orgànica de el bodi weather. Anys després, afegeix al seu camí empíric la música lliure, i des de llavors es dedica cada dia a explorar tots aquests nous horitzons. [+info]
Durants els dies del festival ha tingut lloc un Congrès de Flamencología, amb Master class i altres activitats.